Dauguma duomenų apie tepalus yra bandymų rezultatas, nes, nepaisant išsamių žinių apie visus veikiančiame variklyje ar įrenginyje vykstančius reiškinius, mes vis dar negalime numatyti visų naujo tepalo naudojimo padarinių. Pagrindinės tepalų rūšys yra išvardytos žemiau, išsamiai aprašant ir trumpai apibūdinant dažniausiai naudojamus transporto priemonės ir įrangos gamintojų klampumo laipsnius, kokybės klases ir reikalavimus.


VARIKLIO ALYVOS


Variklio alyva turi penkias pagrindines funkcijas:

  • sumažina trintį ir variklio nusidėvėjimą
  • aušina judančias dalis
  • sandarina judančias dalis
  • palaiko variklio švarą (ploviklio ir dispersijos savybės)
  • apsaugo nuo vidinės korozijos

Kad aliejus galėtų atlikti šias užduotis, jis yra tinkamai suformuluotas. Bazinė alyva yra pagrindinis tepalinės alyvos komponentas. Bazinės alyvos, naudojamos variklių alyvoms gaminti, yra mineralinės variklių alyvos, specialiai apdorotos (pvz., Hidrokrekingo procese - BP HC alyvos bazės), dažnai vadinamos pusiau sintetinėmis arba visiškai sintetinėmis, pavyzdžiui, PAO arba sintetiniai esteriai. Panaudotų bazinių aliejų savybes pagerina tinkamos pakuotės su gerikliais.

Svarbiausi variklio alyvos parametrai yra šie:

  • klampa
  • klampumo indeksas
  • žemos temperatūros savybės
  • pliūpsnio temperatūra
  • atsparumas oksidacijai
  • šiluminis stabilumas
  • ploviklio savybės
  • dispersijos savybės
  • šarminis rezervas - bazinis skaičius
  • nusidėvėjimo savybės
  • antikorozinės savybės

Minėti parametrai yra susisteminti ir aprašyti taikant atitinkamus variklio alyvos kokybės ar klampumo standartus.


SAE KLAMPUMO KLASĖS


Visuose žemynuose labiausiai paplitęs ir plačiausiai naudojamas standartas yra SAE J300 (JAV automobilių inžinierių asociacija) standartas. Ši klasifikacija variklių alyvas suskirsto į klampos klases:

• vadinamoji žiema: SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

• vadinamoji vasara: SAE 20, 30, 40, 50, 60

Svarbiausias parametras, apibūdinantis „žiemines“ alyvas, yra vadinamasis pradinis klampumas - žemiausia temperatūra, kuriai esant žiemą galima užvesti variklį, ir siurbiamumo riba - minimali temperatūra, prie kurios galima pumpuoti alyvą. Kuo geresnės alyvos savybės žemoje temperatūroje, tuo mažesnis skaičius šalia simbolio „W“.

„Vasaros“ aliejų klampumo laipsnis apibūdina aliejaus klampumą esant 100 ° C. Kuo didesnis skaičius, tuo didesnė aliejaus klampa. Šiuolaikinėms variklių alyvoms būdingas labai aukštas klampumo indeksas, o tai reiškia, kad jų klampa kinta mažiau keičiantis alyvos temperatūrai nei senesnių variklių tepalų formulių atveju. Tai leidžia jums sukurti daugiasluoksnes alyvas, todėl turime tokių aliejų kaip SAE 10W-40, 15W-40 arba 0W-40. Tai reiškia, kad jų klampumo charakteristikos esant žemai temperatūrai atitinka 0W klasės alyvas, o aukštos temperatūros parametrai - SAE 40 klasę (0W-40 atvejis).


API IR ACEA KOKYBĖS KLASĖS


Labiausiai paplitę kokybės standartai yra API (Amerikos naftos institutas) ir ACEA (Europos transporto priemonių gamintojų asociacija). Dėl Europoje ir JAV gaminamų variklių konstrukcijos skirtumų šios organizacijos teikia pirmenybę kitokiam požiūriui į alyvos formulavimą.

API standartai skirsto alyvas į dvi su programa susijusias grupes:

dyzelinių variklių alyvos: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CJ-4, CJ-4

benzininių variklių alyvos: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM ir SN

Vėlesnės klasės buvo pakeistos kartu su variklių konstrukcijos pakeitimais. Seniems varikliams naudokite ankstesnes kokybės klases, galiojančias tam tikro variklio modelio gamybos metais.


Toliau apie API ir ACEA klases ir standartus skaitykite čia